جشنواره گل‌های اطلسی در باغ مشهد برگزار می‌شود ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بسیج همه امکانات شهرداری مشهد برای خدمت به زائران حضرت رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۸۴۵۵۷
  • ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
بسیج همه امکانات شهرداری مشهد برای خدمت به زائران حضرت رضا (ع)
مدیریت شهری در روز‌های پایانی ماه صفر تمام امکانات خود را برای خدمت رسانی شایسته به زائران رضوی بسیج کرد.

به گزارش شهرآرانیوز در دهه پایانی ماه صفر و به ویژه سه‌روز پایانی این ماه و روز شهادت حضرت رضا (ع)، میلیون‌ها نفر از عاشقان و شیعیان اهل‌بیت (ع) از جای جای کشور عزیزمان و دیگر کشور‌های جهان خود را به مشهدالرضا (ع) رساندند تا در شهر امام رضا (ع)، اجر دو ماه عزاداری و سوگواری آل‌ا... را از امام مهربانی‌ها دریافت کنند.

از همین‌رو مدیریت شهری مشهد هم در کنار دیگر دستگاه‌های ملی و استانی در کنار تشکل‌ها و هیئت‌های مردمی و البته مردم مشهد، رسم میزبانی از زائران علی بن‌موسی‌الرضا (ع) را بجا آورد و با بسیج همه امکانات خود، شهر را مهیای حضور زائران حضرت رضا (ع) کرد. شهرداری مشهد با تشکیل کمیته‌های هفت‌گانه، اقدامات لازم برای ایام سوگواری را ترتیب داد و علاوه بر حوزه‌های مالی و پشتیبانی در بخش‌های مختلف اعم از حمل‌ونقل، فرهنگی و اجتماعی و خدمات شهری، خدمات مختلفی را به زائران و مجاوران بارگاه رضوی ارائه کرد.

یکی از کمیته‌های فعال شهرداری در این روزها؛ کمیته تکریم و استقبال از زائران بود که در این کمیته اقداماتی نظیر مدیریت اسکان زائران، ایستگاه‌های استقبال از زائر، فضاآرایی و اکران‌های شهری، برپایی ایستگاه‌های حمایتی مشارکتی، ستاد راهنمای زائر، برگزاری حسینیه ایران و اجرای پویش‌هایی از جمله در مسیر بهشت، هر محله؛ یک زائرسرا، نایب‌الزیاره، قرار زیارت و قدمت برچشم انجام شد.

در بخش اسکان زائران حضرت رضا (ع) ۳۷ سالن ورزشی و سوله بحران شهرداری با ظرفیت ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفرشب اقامت، ۴ فرهنگ‌سرا با ظرفیت ۱۳۵۰ نفرشب اقامت، یک کمپ و پارک زائرپذیر شهری با ظرفیت ۲۰ هزار نفرشب اقامت، مراکز آماده شده در نمایشگاه بین‌المللی مشهد، نمازخانه آرامستان بهشت رضا (ع)، سالن اصلی و غرفه‌های پایانه مسافربری امام رضا (ع) و مرکز اسکان ثامن‌الائمه (ع) با ظرفیت ۱۶ هزارو ۱۰۰ نفرشب اقامت و چهار موکب اسکان موقت با مشارکت آستان قدس رضوی با ظرفیت ۱۵ هزار نفرشب اقامت برای پذیرایی از زائران آماده شد و بدین ترتیب شهرداری مشهد در این روز‌ها چه به صورت متمرکز و چه به صورت مشارکتی ۵۰ مرکز را با ظرفیت اسکان ۶۶ هزار و ۷۵۰ نفرشب اقامت برای پذیرایی از زائران امام رضا (ع) مهیا کرد.

همچنین ۵ ایستگاه استقبال از زائران پیاده در عرصه میدان شهدا، بولوار حر، بزرگراه شهید سلیمانی و دو ایستگاه در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) و سه ایستگاه استقبال از زائران سواره در بزرگراه شهید سلیمانی، پایانه مسافربری امام رضا (ع) و بزرگراه پیامبر اعظم (ص) خدمات مختلف عمومی، تخصصی و فرهنگی را در این روز‌ها به زائران امام مهربانی‌ها ارائه کردند.

سیاه‌پوشی مشهد

همچنین به مناسبت دهه پایانی ماه صفر، فضاآرایی و اکران شهری ویژه این روز‌ها در نقاط مختلف شهر مشهد انجام شد. در این راستا ۴۰۰ عدد استرابورد و ۳۵۰ عدد بیلبورد شهری مزین به مضامین ایام عزاداری آل‌ا... شد و همچنین ۴۷ عدد قاب عکس مفاخر، ۱۳۰۰ عدد آویز ستونی متوسط، ۱۷۰۰ عدد جلو اتوبوسی، ۴ هزار عدد آویز ستونی، ۳۵۰۰ عدد بیرق بی‌آرتی، ۳ هزار عدد بیرق سردری، ۸ عدد پرچم ساختمانی میدان شهدا و ۱۵۰۰ عدد پرچم اهتزاز در جای جای شهر مشهد نصب شد تا این شهر در روز‌های پایانی ماه صفر سیاه‌پوش مصیبت‌های واردشده بر اهل‌بیت (ع) شود.

اجرای پویش‌های مختلف و حمایت از تشکل‌های مردمی

برگزاری مراسم آیینی و مذهبی از سوی هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی شهر‌های مختلف ایران با نام «حسینیه ایران»، اجرای طرح «در مسیر بهشت» در قالب برپایی ۲۰۰ موکب در خیابان امام رضا (ع)، برپایی موکب‌های مختلف مردمی با مشارکت شهرداری تحت عنوان ایستگاه‌های حمایتی مشارکتی، اجرای پویش «قرار نوجوانی» با هدف مسئولیت دادن به نوجوانان و استفاده از ظرفیت آن‌ها در خدمت رسانی داوطلبانه، اجرای پویش «هر محله؛ یک زائرسرا»، برگزاری پویش «نایب‌الزیاره»، اجرای برنامه تشرف گروهی اقشار خاص به حرم مطهر رضوی با نام «قرار زیارت» و برپایی موکب‌های سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف شهرداری مشهد و خدمت به زائران حضرت رضا (ع) توسط کارکنان مدیریت شهری به صورت خودجوش از دیگر فعالیت‌های مدیریت شهری مشهد ویژه روز‌های پایانی ماه صفر بود.

شهری تمیز برای زائران دهه پایانی ماه صفر

در حوزه خدمات شهری نیز فعالیت‌های این بخش از مدیریت شهری مشهد بیشتر معطوف به رفت‌وروب و تنظیف شهری، ایجاد وضوخانه و آبخوری، تلاش برای برقراری انضباط شهری، همکاری در اکران‌ها و فضاآرایی شهری، ایجاد و بهسازی سرویس بهداشتی، حفظ ایمنی شهر و حفظ و نگهداری فضای سبز شهری بود. در بخش رفت‌وروب شهری، نیرو‌های کارگری در این روز‌ها به صورت صددرصدی در آماده‌باش بودند و ۶۱۱۵ نفر پاکبان مشهدی در سه شیفت کاری شهر را تمیز کردند.

همچنین رفت‌و‌روب و شست‌وشوی معابر منتهی به حرم مطهر رضوی به صورت ویژه انجام و زباله‌های شهر و به ویژه معابر منتهی به حرم مطهر رضوی به صورت مستمر جمع‌آوری شد. البته ۱۲ دستگاه خودرو پسماند خشک نیز در اطراف موکب‌های منطقه ثامن مستقر شدند.

نظافت ورودی‌های شهر مشهد

در راستای تکریم زائران حضرت رضا (ع)، شهرداری مشهد همچون سنوات گذشته در این ایام در مسافت ۱۰ کیلومتری ورودی‌های شهر نیز عملیات رفت‌وروب جاده‌های قدیم و جدید قوچان، جاده قدیم نیشابور، جاده فریمان، جاده سرخس، جاده میامی و جاده کلات را به‌وسیله پاکبانان مشهدی انجام داد.

تلاش شهرداری برای آرامش زائران

اما در راستای زیارت همراه با آرامش زائران امام هشتم (ع)، ۲۳۱ آب‌سردکن، آبخوری و سقاخانه شهر مشهد رفع نقص و فعال‌سازی شد و هفده دستگاه وضوخانه سیار نیز پیرامون حرم مطهر رضوی فعال شد. ۴۲۷۲ چشمه سرویس بهداشتی شهر مشهد نیز فعال و ۵۲۴ چشمه سرویس بهداشتی مشارکتی در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی تأمین شد. راه‌اندازی ۳۶ چشمه سرویس بهداشتی اضطراری سیار و راه‌اندازی بیست دوش حمام سیار هم از دیگر اقدامات مدیریت شهری بوده است.

بازگشایی هفت غرفه عرضه ارزاق عمومی، فعالیت دو فروشگاه «شهرما» و ایجاد نانوایی سیار پیرامون حرم مطهر رضوی در راستای آسایش زائران امام رضا (ع) از دیگر اقدامات مدیریت شهری محسوب می‌شود.

برقراری ایمنی در شهر

همچنین در روز‌های پایانی ماه صفر، نیرو‌های آتش‌نشان مشهدی در آماده‌باش کامل بودند و در این بخش نیز اقداماتی نظیر بازدید از اماکن اسکان اضطراری، بازدید از خیمه‌ها و موکب‌ها و بازدید از ایستگاه‌های صلواتی انجام شد و البته ۳۵ خودرو سبک و سنگین و موتور آتش‌نشانی به همراه صد نفر از آتش‌نشانان در معابر اطراف حرم مطهر رضوی مستقر شدند و ۵۴ ایستگاه آتش‌نشانی شهر نیز آماده‌باش بودند. همچنین در حوزه مدیریت بحران، نیرو‌های دوام ثامن در مراکز اسکان اضطراری مستقر شدند.

فعالیت ویژه حمل‌ونقلی شهرداری مشهد

حوزه حمل‌ونقل شهرداری یکی از بخش‌های مهم خدماتی مدیریت شهری به‌ویژه در روز‌های خاص همچون روز‌های پایانی ماه صفر محسوب می‌شود. در روز‌هایی که پشت‌سر گذاشتیم، بخش حمل‌ونقلی شهرداری مشهد با بسیج تمام امکانات خود به زائران رضوی ارائه خدمت کرد.

در بخش اتوبوس‌رانی افزایش خطوط منتهی و عبوری از حرم مطهر رضوی در شب رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع) تا سقف صد دستگاه اتوبوس و در شب شهادت امام رضا (ع) تا سقف ۱۵۰ دستگاه اتوبوس انجام شد. همچنین با تقویت ۱۵۰ دستگاهی اتوبوس، خدمات‌دهی ویژه اتوبوس‌رانی مشهد در کنار خطوط عادی این مسیر‌ها در روز رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع) انجام شد و این خدمات‌دهی ویژه با تقویت ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در روز شهادت امام رضا (ع) به اوج خود رسید. همچنین برای تسهیل در تشرف زائران به حرم مطهر رضوی، هشت خط شاتلی (مبدا - مقصد) ایجاد شد.

در حوزه مترویی نیز، علاوه بر اینکه خدمات‌دهی قطارشهری مشهد در خطوط یک و دو در سه روز پایانی ماه صفر به صورت رایگان و صلواتی انجام شد، شاهد افزایش ساعت خدمات‌دهی مترو در روز و شب رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع) و روز و شب شهادت امام رضا (ع) در خطوط یک و دو و کاهش سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه در خط یک بودیم.

در این روز‌ها در کنار شبکه مترویی و اتوبوسی شهر مشهد، بیش از ۱۰ هزار تاکسی نیز به ارائه خدمات به زائران و مجاوران بارگاه رضوی پرداختند و در راستای احقاق حقوق زائران سامانه‌های نظارتی تاکسی‌رانی با افزایش توان و ظرفیت خود، تشدید شد. در پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد نیز نمایندگان سازمان‌ها و نهاد‌های خدمت‌رسان و نظارتی مستقر شدند و در این روز‌ها پیش‌بینی فضای پارک اضطراری اتوبوس‌های بین‌شهری در دو پارکینگ انجام شد. همچنین ارائه خدمت به مسافران در راه مانده با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر و برنامه‌ریزی کامل برای بازگشت کامل زائران پیاده به شهرهایشان از دیگر اقدامات بخش محسوب می‌شود.

همکاری شهرداری مشهد با پلیس راهور برای اجرای طرح ممنوعیت تردد وسایل نقلیه شخصی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی، اطلاع‌رسانی لحظه‌ای ترافیک، مدیریت ترافیک پایانه مسافربری، همکاری با پلیس راهور برای برقراری انضباط ترافیکی در هسته مرکزی شهر و هماهنگی با دستگاه‌های خدمت‌رسان برای ارائه خدمات شایسته به زائران و مجاوران بارگاه رضوی از جمله اقدامات شهرداری مشهد در مدیریت ترافیکی این کلان‌شهر در روز‌های پایانی ماه صفر بود.

۷۰۰۰ فضای پارک خودرو در هسته مرکزی شهر

در ایام دهه پایانی ماه صفر ۲۳ پارکینگ دائم هسته‌مرکزی و مرز هسته مرکزی شهر با ظرفیت پارک ۳۹۳۰ دستگاه خودرو و دوازده پارکینگ موقت در هسته مرکزی و مرز هسته مرکزی شهر با ظرفیت پارک ۳۰۹۹ دستگاه خودرو فعال بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->